ساخت افزایشی با پرتوی الکترونی و ماده اولیه به شکل سیم (Electron Beam Free FormFabrication-EBF3)

در EBF3 از سیم به‌عنوان ماده اولیه و از پرتوی الکترونی به‌عنوان منبع حرارتی استفاده می‌شود و فرایند در محیط خلاء (با فشار اکسیژن کمتر از (۴-)^TORR 10 ) انجام می‌شود.
این فرایند توسط مرکز پژوهش LANGLEY ناسا و شرکت Sciaky Inc توسعه یافت.
محصولاتی که با این روش تولید می‌شوند نیاز به ماشین‌کاری نهایی دارند با این حال این روش قادر به تولید قطعات بزرگ نیز هست.
فرایند EBF3 بهره‌وری ۱۰۰ درصد را در مصرف ماده اولیه سیم را دارد (با این روش ماده اولیه اتلافی نداریم) و تنها ۵ درصد اتلاف در میزان برق مصرفی دارد.
پرتوی الکترونی جهت ساخت قطعاتی که از مواد با هدایت الکتریکی و آلیاژهایی با خاصیت بازتابندگی بالا تشکیل شده اند بسیار مناسب است.
دستگاه این روش توانایی رسوب با نرخ رسوب‌گذاری ۲۵۰۰ سانتی متر مکعب بر ساعت را دارد.
قطر سیم و پرتو الکترونی، دو فاکتور مهم در توانایی تولید هندسه اشکال هستند چراکه سیم‌های نازک توانایی ساخت جزئیات ظریف و هندسه‌های پیچیده و سیم‌های کلفت توانایی تولید در حجم بالا و اشکال با هندسه ساده را دارا هستند.

مرجع:

Sciences, P. (2012). Microstructure , Texture and Mechanical Property Evolution during Additive Manufacture of Ti6Al4V alloy using Laser , Electron Beam , and Arc Melting Techniques for Aerospace Applications School of Materials, 1–۲۷۲

 

منبع:monofan.ir