معرفی روش رسوب فلزی از طریق لیزر (Laser Metal Deposition-LMD)

به وسیله روش LMD می‌توان اتصال فلزی بین رسوب فلزی و ماده فلزی زمینه برقرار کرد. از پرتوی لیزر به عنوان منبع حرارت استفاده می‌شود. از مزایای این روش می‌توان به حرارت ورودی کم که منجر به اعوجاج کم قطعه می‌شود اشاره کرد. ایجاد ساختار دانه ریز نیز از دیگر ویژگی‌های مطلوب این روش است. پایداری و تجدید پذیری لیزر به عنوان انرژی ورودی نیز منتج به تکرار پذیری در ساخت می‌شود.
ماده اولیه در این روش بصورت پودر و یا سیم است. پودر نسبت به ترکیب شیمیایی دارای انعطاف پذیری بیشتری بوده و دسترسی به آن ساده تر است. پودر در نازل گاز بی اثر گنجانده شده و همراه با اعمال گاز هلیوم به زمینه فلزی می‌رسد. از گاز نجیب آرگون هم به عنوان محافظ پودر استفاده می‌شود.
کاربرد اصلی این روش تعمیر سطوح تخریب شده است. برای مثال در صنایع هوافضا برای ترمیم پره‌های کمپرسور این روش به کار گرفته می‌شود. از دیگر ویژگی‌های مهم این روش می‌توان به قابلیت ترمیم اتوماتیک به کمک آن اشاره کرد.
در چرخه فرایند تعمیر، مناطق آسیب دیده و ترک‌ها را می‌توان به وسیله تراشکاری حذف نمود و در ادامه این قطعات را با استفاده از رسوب دهی فلزی بازسازی کرد. در موارد بسیاری از روش LMD به این منظور استفاده می‌شود. از جمله فلزاتی که با این روش بازسازی و تعمیر می‌شوند می‌توان به فولادها و آلیاژهای تیتانیوم اشاره کرد.

مرجع:

Laser metal deposition as repair technology for stainless steel
and titanium alloys

منبع:monofan.ir