پرینترهای سه بعدی چیست؟

چاپگرهای سه بعدی

درباره پرینت سه بعدی

 

 

آیا برای شما هم تا به حال این موضوع سوال بوده است ؟ منظور از پرینتر سه بعدی چیست؟ اگر بخواهیم در تاریخ پرینتر ها کمی ورق بزنیم. در دهه های گذشته دستگاه هایی برای چاپ تصاویر و نوشته ها تولید شد که با استفاده از جوهر میتوانست به صورت پاشش رنگ بر روی کاغذ تصاویر را لحاظ کند. در گام دوم این پرینتر ها جای خود را به پرینتر های لیزری دادند که دارای نیرو و کیفیت بالایی بود و خود یک نوع پیشرفت بسیار بزرگ در زمینه چاپگر ها بود. اما این روز ها باتوجه به این که پرینتر های لیزری هنوز عمر زیادی نکرده اند وارد شده است که تعجب تمام افراد را به خود جلب کرده است.

به طور مثال شما تصویری از یک منزل را در منظره ای زیبا میبینید و این تصویر ایده ای برای ساخت منزلی مشابه آن می باشد. چطور می توانید ماکت این ساختمان را بسازید؟ خوب مطمئنا علاوه بر صرف وقت و زمان و همینطور انرژی بسیار زیاد احتمال اینکه این ماکت به خوبی و دقت نمونه اولیه باشد بسیار کم خواهد بود , اما این روز ها بر خلاف تصور شما پرینتر های ۳D یا همان چاپگر های سه بعدی می توانند به راحتی با استفاده از مواد مختلف تصاویر مد نظر شما را به صورت سه بعدی ساخته و به شما تحویل دهند.

این نوع پرینتر ها علاوه بر اینکه بسیار مقرون به صرفه می باشند می توانند با دقت بسیار زیاد و بالا تمامی شیار ها و تو رفتگی ها و برجستگی های تصاویر را درک کرده و به صورت کاملا طبیعی ماکتی از تصویر درخواستی شما تحویل دهند. بیشتر پرینتر هی ساخت هشده تا به امروز از مواد کامپوزیتی برای ساخت وسایل سه بعدی خود استفاده می کنند که بسیار مقرون به صرفه تر می باشد. البته به تازگی نیز یکی از کمپانی های تولید این نوع پرینتر ها توانسته است پرینتری بسازد که با استفاده از چندین نوع مواد مختلف می تواند نمونه های درخواستی شما را آماده کند.


 

پرینترهای سه بعدی نسل جدید چاپگرها می باشند که با استفاده از مواد اولیه به نام Filaments که از جنس های مختلفی از قبیل پلاستیک PLA و ABS تشکیل شده, امکان چاپ طرح های سه بعدی را به شکل سه بعدی به کاربر می دهند. عملکرد دستگاه به این گونه است که نوار پلاستیکی را با دمای بالا ذوب کرده و به صورت لایه لایه روی صفحه متحرک چاپ می کند و در هر مرحله یک لایه به ضخامت 0.1 میلی متر چاپ می شود و در پایان طرح سه بعدی از جنس پلاستیک اماده خواهد شد. کاربرد این نوع پرینترها در صنعت نمونه سازی به وضوح قابل مشاهده است. با استفاده از این دستگاه بدون نیاز صرف زمان و هزینه بسیار امکان ایجاد نمونه قطعات وجود خواهد داشت. اکثر پرینترهای سه بعدی امکان چاپ فایل ها با فرمت stl و obj را دارند.

کاربرد پرینترهای سه بعدی

امروزه روش نمونه سازي سريع و يا پرينت سه بعدي در صنايع مختلفي همانند قطعه سازي، معماري، طراحي صنعتي، روباتيک، صنايع هوافضا، خودرو سازي، پزشکي، نظامي و … مورد استفاده قرار مي گيرد. تا پيش از اين نمونه سازي به روش سنتي و با استفاده از ماشين آلات صنعتي انجام مي پذيرفت که اين پروسه علاوه بر پر هزينه بودن بسيار زمان بر نيز مي بود. با استفاده از پرينتر هاي سه بعديامکان توليد و يا پرينت سه بعديهر نوع قطعه اي با هر شکلي و زاويه ايبدون توجه به پيچيدگي آن و با دقت بسيار بالا در حدود چندين ميکرون وجود دارد و با استفاده از پرينتر سه بعدي ديگر نيازي به مراجعه به کارگاه هاي سنتي نمي باشد. نياز به استفاده از روش نمونه سازي سريع و يا پرينترهاي سه بعدي در صنايع مختلف احساس مي گردد. پرينترهاي سه بعدي در کليه صنايع پزشکي، آموزشي، خودرو سازي، نظامي و بطور کلي هر واحد تحقيقاتي و طراحي که نياز به شبيه سازي، نمونه سازي و ساخت دارد،مي تواند مورد استفاده قرار گيرد. با استفاده از پرينترهاي سه بعدي، زمان و هزينه ساخت نمونه اوليه بسيار کاهش يافته و امکان بررسي و تست مدل طراحي شده فراهم مي گردد.

 

چند خصوصیت و مزایا در مورد چاپ سه بعدی

1 _ ساخت قطعات نمونه اولیه جهت بررسی تولید انبوه
2 _ ساخت قطعات در شکل پیچیده و جنس متفاوت که در دیگر فنون دشوار , گران یا غیر ممکن است .
3 _ ایجاد نوآوری در ساخت قطعات با دقت و پیچیدگی مورد نیاز
4 _ نوسازی قطعات کمیاب مطابق قطعه اولیه مانند تامین قطعات الکتریکی عتیقه
5 _ ساخت تندیس و ماکت در تنوع مقیاس و کشش و فشردگی در هر جهت
6 _ ترکیب فایلهای مختلف و به هم پیوستن آن جهت مدل جدید
7 _ چاپ سه بعدی نیاز به مدل سه بعدی دارد و همچنین برنامه نویسی آن

 

تاریخچه فناوری پرینت سه بعدی

فناوری پرینت در سه بعد که در اوایل دهه هشتاد ظهور کرد، امروزه به یکی از کارامد ترین تکنولوژی ها تبدیل شده است و نیاز بشر را در بسیاری زمینه ها پاسخگو می¬باشد. یک پرینتر سه‌بعدی قادر است توسط پلاستیک، فلز، نایلون و انواع و اقسام مواد دیگر، اشیایی واقعی تولید کند. ما اکنون در عصری زندگی می‌کنیم که به باور خیلی‌ها، باید آن را عصر انقلاب صنعتی سوم نامید. پرینترهای سه‌بعدی یا فناوری «تولید افزوده» پیشرفتی اساسی در خط تولید‌های امروزی محسوب می‌شود

امروزه پرینترهای سه بعدی در ایران در زمینه های مختلف   کاربرد فراوان دارد

مراحل تولید دستگاه چاپگر سه بعدی

تولید دستگاه چاپگر سه بعدی بر پایه چهار گروه از تخصصهای زیر بنا شده است:

  • مهندسی الکترونیک جهت طراحی و تولید برد و مدارهای کنترلی
    مهندسی مکانیک جهت طراحی و تولید بازوهای محرک
    مهندسی نرم افزار طراحی و پیاده سازی قسمتهای نرم افزاری
    مهندسی مواد تحلیل و بررسی ماده اولیه مورد نیاز برای تولید اجسام

    هریک از بخشهای دستگاه توسط متخصصین مربوطه طراحی وپیاده سازی شده و در کنار یکدیگر قرار گرفته است ودر نهایت به ساخت پرینتر های سه بعدی می انجامد.

    ما این امکان را برای شما فراهم می کنیم تا برای ساخت اجسام ومدلسازی به کمک این فناوری به خلق طیف وسیعی ازایده هایتان با حذف بسیاری محدودیت های ساخت بپردازید.

     

    چند باور غلط در مورد چاپ سه بعدی !!

    1 _ با موبایل عکس میگیرند بعد عکس را به دستگاه چاپ میدهند خودش چاپ میکند
    2 _ ساخت هر قطعه چند دقیقه طول میکشد .! فیلمهای اینترنتی اینگونه نشان میدهند.
    3 _ قطعه اگر خراب شود , میتوان آن را همراه چند قطعه ی دیگر داخل دستگاه انداخت و دوباره چاپ کرد.!
    4 _ با چاپ سه بعدی میتوان تولید انبوه قطعات را انجام داد .!
    5 _ کار با چاپ سه بعدی آسان و ارزان است .!
    لازم میدانم در خاتمه خدمت سروران نکته ای را ذکر کنم .
    چاپ سه بعدی خواهد آمد . با سرعت و قدرتی سیل آسا , اما چگونه آن را بپذیریم و به آن سمت و سو دهیم .
    امروزه در جایگاه هشت تکنولوژی اول جهان است و زمزمه هایی در میان است که جایگاه خود را به عنوان انقلاب چهارم بیابد .پس هوشیارباشیم .
    در بسیاری از ممالک پیشرفته مطابق فرهنگ و نیازهای اقلیمی خود در ترقی مدل سازی و چاپ سه بعدی به شیوه هایی پیشرفته و استادانه در تلاشند اما ما هنوز اول راهیم . بیاییم در ارتقای این صنعت همدیگر را یاری دهیم .