روشی جدید برای چاپ‏ سه‏ بعدی آلیاژ‏ها با استحکام بالا

محققان در آزمایشگاه HRL که آزمایشگاه تحقیق و توسعه شرکت‏های بوئینگ و جنرال موتور است یک روش چاپ سه‏بعدی برای آلیاژ‏های مستحکم آلومینیوم از جمله آلیاژ‏های Al7075 و Al6061 یافته‏اند.
علاوه بر آلیاژ‏های یاد شده با این روش امکان چاپ سه‏بعدی آلیاژ‏های دیگر همچون فولاد و آلیاژ‏های پایه نیکل که در صنعت هوافضا و اتومبیل بسیار پرکاربرد هستند نیز وجود دارد.
دستیار مدیر این پروژه تحقیقاتی می‏گوید: ” ما از تئوری جوانه‏زنی برای حل یک مشکل ۱۰۰ ساله در ماشین‏های قرن ۲۱ ام استفاده کرده‏ایم”.
در گذشته معمولا زمانی که در فرایند AM از پودر آلیاژهای غیر جوش‏پذیر مستحکم Al استفاده میشد، در نهایت در قطعه ترک گرم به وجود می‏آمد و این ترک قطعه را بسیار ضعیف می‏ساخت.
محققان توسط روش کاربردی سازی نانوذرات( nanoparticle functionalization technique) از جنس زیرکونیم با طراحی جدید پودر‏های جوش ناپذیر آلیاژها توسط نانو ذرات خاص انتخاب شده(specially selected nanoparticles) این مشکل را حل کردند.
پودر نانوذرات به صورت یکنواخت روی سطح دانه‏های پودر توزیع مورد استفاده در دستگاه AM توزیع می‏شود و این نانوذرات نقش جوانه زاها را ایفا می کنند و از ترک داغ جلو‏گیری می کنند.

مرجع:goo.gl/qeNGvW

منبع:monofan.ir