ساخت ایمپلنت لگن توسط AM

یک نوع از سرطان، استخوان لگن یک پسر نوجوان کرواسیایی را تخریب کرده بود. تنها گزینه برای درمان او، بازسازی کامل استخوان لگن بود. شرکت Alphaform یک شرکت با تجربه در بخش پزشکی برای ساخت این قطعه از تکنولوژی پرینتر سه بعدی شرکت EOS استفاده کرده است.
در این مقاله به مطالعه موردی ساخت مفصل لگن با تکنولوژی AM پرداخته می شود.
چالش
سرطان استخوان یک بیماری‏ است که بر استخوان اثرات مخرب می‏گذارد و برای درمان آن باید در سریع ترین زمان پس از شناسایی، تومور جدا شود و استخوان‏های تخریب شده را بازسازی کرد.
جزء مصنوعی باید تا حد ممکن اندازه و وزنی برابر با جزء اصلی داشته باشد، به طوری که تمام زاویه های حرکتی را مجددا در بر‏گیرد.
با توجه به توضیحات ارائه شده و سرعت رشد تومور در بدن بیمار، نیاز به یک روش تولید قطعه بسیار سریع، با دقت بسیار بالا و وزن کم وجود داشت.
با استفاده از یک ایمپلنت با دقت بسیار بالا تا حد زیادی می‏توان اثرات این بیماری را در آینده از بین برد.
?راه حل
در تولید این قطعه مزایای تولید افزایشی مشخص می‏شود. به منظور به حداقل رساندن وزن لگن مصنوعی، جزء ساخته شده شامل تعداد زیادی حفره است. ساخت قطعه‏ای با این تعداد حفره‏ با دقت بالا با روش‏های ریخته‏گری دقیق و تراشکاری معمولی امکان پذیر نیست و تنها با تولید افزودنی دست‏یافتنی‏ است.
ساخت این قطعه از جنس تیتانیوم با دستگاه EOSINT M 280شرکتEOS آلمان تنها ۶ هفته به طول انجامید.
لازم به ذکر است که در این قطعه کوچکترین مقدار آلودگی و ناهمواری سطحی وجود ندارد.
?نتیجه
ابتدا تیم پزشکی به طور کامل تمام قسمت های تحت تاثیر سرطان را از بین برد و سپس یک لگن مصنوعی جایگزین آن کرد. علاوه بر این، بخشی از ران بیمار جوان جایگزین شده بود تا هر دو قسمت مشترک کاملا درهم آمیخته شوند. ایمپلنت دقیق و سبک وزن تمام الزامات پزشکی را برآورده کرد و موجب بهبود بیماری فرد شده است. همچنین تضمین می‏شود در طولانی مدت ایمپلنت و بدن با یکدیگر هماهنگ می شوند.

?مرجع:https://goo.gl/rBFZB1
منبع:monofan.ir