استراتژی اسکن(Scan strategy)

مسیری را که منبع حرارتی (پرتو لیزر یا پرتو الکترونی) جهت ذوب انتخابی یا رسوب‌گذاری دنبال می‌کند استراتژی اسکن می‌نامند.
استراتژی‌های مختلفی جهت اسکن تاکنون توسعه‌یافته که در شکل بالا آمده اند.
استراتژی‌های اسکن برای روش‌هایی که در آنها از سیم و پودر به‌عنوان ماده اولیه استفاده می‌شود نسبتاً ساده هستند چراکه به حرکت نازل مواد اولیه محدود می‌باشند. شکل a مربوط به استراتژی اسکن هم‌جهت، و شکل b مربوط به استراتژی اسکن خلاف جهت است که در روش‌هایی که ماده اولیه از نازل خارج می‌شود، کاربرد دارند.
شکل c مربوط به استراتژی اسکن در روش SLM است، این نوع اسکن که به Island scanning معروف است، با اسکن‌هایی یک جهته موجب کاهش گرادیان دمایی می‌گردد. دلیل کاهش گرادیان دمایی توزیع مناسب گرما است که در نهایت موجب کاهش تنش پس‌ماند می‌گردد.
سیستم‌های بستر پودری اینرسی پایین‌تری به جنبش پرتو، نسبت به سیستم‌های تغذیه ماده اولیه از نازل دارند، به همین خاطر می‌توان از استراتژی اسکن شکل d، که مربوط به ذوب در یک نقطه با تابش پرتو به‌صورت پالس است در این روش‌ها استفاده کرد.
شکل e مربوط به استراتژی اسکن روش EBM است. در این نوع اسکن پرتوها به‌صورت نقطه‌نقطه، لبه‌های بستر پودر در هر لایه را اسکن می‌کنند و داخل شکل به‌صورت رفت‌وبرگشت اسکن می‌شود.
از استراتژی اسکن شکل f نیز غالبا در فرایندهای بستر پودری استفاده می‌شود.
لازم به ذکر است اگر تابش پرتوها در لبه بستر پودر ( در حالت e و f) بعد از ذوب براثر اسکن‌های رفت و برگشتی تابانده شوند، موجب بهبود کیفیت سطح نهایی می‌شود.
استراتژی اسکن تأثیر مستقیمی بر پارامترهای فرآیند دارد. قدرت و سرعت پرتو برای دست یابی به خواص مورد نطر باید بهینه شوند. رابطه بین سرعت و قدرت لیزر برای حذف تخلخل ناشی از فرایند و تعیین مورفولوژی دانه موردتوجه است.

مرجع:

Sames, W. J., List, F. A., Pannala, S., Dehoff, R. R., & Babu, S. S. (2016). The metallurgy and processing science of metal additive manufacturing. International Materials Reviews, 6608(March), 1–۴۶٫

 

منبع:monofan.ir