تجهیزات جانبی لیزر

آنچه که لیزر فیبری نام برده می‌شود دستگاهی حجیم و به شکل مکعب است که لیزر تولید شده از آن باید از میان تجهیزاتی عبور کند تا به بستر فرآیند برسد. در این نوع از لیزر، نور تولید شده از طریق فیبر نوری مسافتی را طی می‌کند تا به کلگی اسکن (scan head) یا کلگی فرآیند (process head) برسد. این قطعه همان قسمتی است که لیزر از آن، بر بستر فرآیند وارد می‌شود و حرارت را تامین می‌کند. با توجه به توان مورد نیاز، این قسمت انواع مختلفی دارد. توان حدود ۱ وات برای اکثر پژوهش‌های ساخت افزایشی کافی است. کلگی اسکن شامل یک گالوانومتر سه محوره است. دو محور آن برای اسکن در بستر فرآیند است. هر محور متشکل از یک گالوانومتر است که چرخش آیینه‌های آنها با نیروی مغناطیسی تامین میشود تا دقت بالایی ایجاد شود. این در حالی است که کلگی فرآیند همراه با جابه‌جایی مکانیکی برای اسکن است تا کل بستر تحت حرارت قرار گیرد. اسکن بستر فرآیند با تکنولوژی امروز با سرعت m/s امکان پذیر است در حالی که در مورد فرآیند SLE سرعت mm/s رایج است. محور سوم آن برای تنظیم و ایجاد اشعه متمرکز حین اسکن فواصل و سطوح منحنی است. مصطلح است که این محور سوم، dynamic focus module ذکر شود.
اشعه تولید شده قبل از ورود به کلگی باید از موازی‌کننده (collimator) بگذرد تا یک دسته اشعه موازی ایجاد شود. طراحی فرآیند SLE به گونه‌ای است که بتوان حین فرآیند تابش لیزر قطع و وصل شود بدون آن که فیبر نوری و منبع تغذیه صدمه ببیند. در مسیری که لیزر از فیبر نوری عبور میکند، coupler قرار می‌گیرد. قبل از این قطعه، فیبر تغذیه (feeding fiber) و متصل به منبع تغذیه و بعد از آن فیبر فرآیند (processing fiber) و متصل به کلگی اسکن قرار دارد. با این طراحی می‌توان از یک منبع تغذیه در چندین کاربرد همزمان استفاده نمود.

مرجع:

Faculty, T. A., Bansal, R., & Fulfillment, I. P. (2013). Analysis and Feedback Control of the Scanning Laser Epitaxy Process Applied To Nickel-Base Superalloys Analysis and Feedback Control of the Scanning Laser Epitaxy Process Applied To Nickel-Base Superalloys, (May)

منبع:monofan.ir