تولید ساختار‏های بیونیکی با تولید افزایشی

بیونیک الگوگیری از سامانه‌ها، ساختارها و سازوکارهای طبیعت و موجودات زنده برای ابداع و اختراع، پدیدآوردن فناوری و حل مسائل فنی–مهندسی است.
طبیعتی که ما در آن زندگی می‌کنیم و هر جاندار موجود در آن، تکامل یافته‌ترین مخلوق در نوع خود تا به امروز می‌باشد. این بدان معنی است که هر مکانیسم و ساختاری در طبیعت در بهترین و کارآمدترین حالت خود قرار دارد. پس بشریت می‌تواند با مطالعه این طبیعت تکامل یافته، در طراحی ساخته‌های خود ایده بگیرد.
محدودیت‏ها در ساخت قطعات با اشکال و هندسه‏های پیچیده با روش‏های سنتی تولید محصولات با ساختار بیونیکی را تحت شعاع قرار داده و از طرفی توانایی ساخت قطعات با اشکال پیچیده بدون محدودیت و با هزینه کم با فرایند AM، فعالان صنعت بیونیک را به این فناوری جذب کرده است.
یک مثال خوب برای این سازه‏ها، چنگک‏های بیونیکی شرکت FESTO است که با همکاری شرکت EOS تولید کرده‏اند.
این چنگک ‏ها‏ توانایی بلند کردن اجسام و حرکت دادن آنها با دقت بالا را دارد. شکل و عملکرد این چنگک‏ها از خرطوم فیل الگو برداری شده است.
در ساخت این سازه علاوه بر توانایی ساخت اشکال پیچیده ادغام عملکردی نیز نظر صاحبان شرکت FESTO را به خود جلب کرده است، چراکه در سازه تولید شده به دلیل کاهش تعداد اجزاء در ساخت، مرحله مونتاژ بسیار کوتاه و ساده شده است. در نهایت با روش AM یک ‏چنگک سبک وزن و با دوام تولید شده است.
مدیر بخش تکنولوژی نمونه‏سازی پیشرفته نیز راجع به این سازه می ‏گوید:” ساخت این بازوی گیره‏ای با این مقدار ادغام عملکردی و بهینه سازی در ساخت، نشانگر آن است که برای تولید این سازه‏ها جایگزین دیگری بهتر از تولید افزایشی وجود ندارد.”

-مرجع:goo.gl/a3aRq9

منبع:monofan.ir